Lumet sulavat ja roudan runtelemien katujen kunto puhututtaa. Kuopat tiessä ovat moottoripyöräilijöille vaarallisia ja he joutuvat niitä henkensä uhalla väistelemään. Autoilijoille kuopat voivat aiheuttavat rengasrikkoja ja ennenaikaisia jousitusten rikkoontumisia. Yllättävät vauriot ovat ikäviä selvitettäviä vakuutusyhtiön kanssa, joka voi yrittää vedota siihen, että huolellisen tienkäyttäjän olisi pitänyt pystyä väistämään veden täyttämää kuoppaa.
Kuntalaisten murheet teiden kunnosta pitäisi saada kattavasti kuultua ja teiden korjaajien tietoon. Ei sillä tavalla, että kaikkien tarvitsisi olla äänessä, vaan siten, että korjauskohteet tulisivat kattavasti kartoitettua. Kartoittamista voidaan tehdä eri tavoin joukkoistamalla, jopa pienen kilpailun avulla.
Osallistuin joukkoistamiseen viime kesänä harmittellessani ojassa olevien jättipalsamien kukintoja. Muistin kuulleeni sivustosta vieraslajit.fi, joten menin sivustolle ja ilmoitin sinne kännykkäni löytämät koordinaatit esiintymästä. Pian sen jälkeen huomasin ilokseni, että ilmoittamallani paikalla oli ihmisiä suojavarusteissaan keräämässä jättipalsamin korsia jätesäkkeihin.
Viime vuonna Porvoon kaupunki kuvautti tamperelaisen startup-yrityksen Crowdsorsan mobiilipelillä 12 000 hulevesikaivoa – jokaisen kannen ensimmäinen kuvaaja sai 30 sentin palkkion, joten 3 600 eurolla saatiin kaivonkannet kuvattua. Samaa sovellusta voi käyttää myös katujen, pyöräteiden, puistonpenkkien ja vieraslajien kartoittamiseen.
Nyt Porvoon kaupungin täytyisi pikimmiten julkistaa vuosittainen kilpailu, jolla kartoitettaisiin roudan ja muun tienkäytön runtelemia teitä. Osallistuisin siihen heti.
Heikki Junes, tekniikan tohtori
Kunta- ja aluevaaliehdokas (kesk.),
Porvoo
Kommentit
Lähetä kommentti